Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΑΛΟΝΙ ΨΥΧΗΣ



Είναι δύσκολο το πορτρέτο.  

 Το στήσιμό του με λόγο, με χρώματα ή με σκάλισμα. 

Πρέπει να πετύχεις στο ακέραιο πολλά πράγματα.

Βασικά την ουσία, που είναι η ψυχολογία του επιλεγμένου ατόμου κι όχι μόνο.
  
Όταν δημοσίευσα το κείμενο «Διάλογος μ’ ένα πορτρέτο» - τη «γιαγιά» - το ποιοτικό, για να μην πω κορυφαίο έργο του Γιώργου Τζούμπα, γνώστης των καλλιτεχνικών αξιών μού σύστηνε τότε κι έναν άλλο αξιόλογο ζωγράφο, που φημίζεται στο είδος αυτό:

Τον Οδυσσέα Σέλλειο.

Έστησα «καρτέρι» σαν κυνηγός και πέτυχα το «θήραμα». 

Μια μέρα «κινήθηκε» στο facebook ο μπάρμπα Νίκος. Το εκλεκτό πρόσωπο του ζωγράφου, που το αγάπησε και  το αποθανάτισε με το χρωστήρα του.

Προσέξτε τα χείλη του. Κλειστά, αλλά μιλούν. Κουρασμένο πρόσωπο, αλλά δυναμικό. Ανήσυχο βλέμμα, που κοιτάει μακριά, που μιλάει και αυτό. Με τροχισμένο υνί η ζωή αυλάκωσε βαθιά το ρυτιδωμένο - αγχωμένο πρόσωπο του μπάρμπα Νίκου.

Συνολική έκφραση προσώπου, παρομοίωση, που μ’ αναγκάζει, σαν να ‘ναι ζωντανός, να τ’ απευθυνθώ με σεβασμό:  

 "Γεια σου, μπάρμπα - Νίκο!".

... Και να με ρωτήσει κι αυτός, με πόνο καρδιάς, όπως παλιά, που τον επισκεπτόμουν συχνά στο σπίτι του:

"Γιώργο τι κάνεις;!".

 Είναι ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, ο Νίκος Ντάκος, αλλά συνάμα και μπάρμπας - υπέροχο έργο τέχνης - πορτρέτο ζωγραφικής που εκπροσωπεί.

… και δεν είναι κλεισμένο πορτρέτο σ’ ένα σαλόνι οικίας, όπως νομίζει η Αγγελίνα, η εγγονή του μπάρμπα Νίκου. Κι ό,τι ο ζωγράφος δεν το πουλάει. Ο παππούς της - πετυχημένο έργο τέχνης του συζύγου της - είναι πλέον «τοποθετημένο» σε κάθε σαλόνι ψυχής, όσων ξέρουν να κρίνουν και αισθάνονται τη ζωγραφική.

Υστερόγραφο: 
 
Η Αγγελίνα βοηθάει με νέα στοιχεία, ρίχνει άπλετο φως. Λέει ότι το πορτρέτο του παππού της εγινε εκ του φυσικού, το 1989, σε δυο συνεδρίες των 50 λεπτών! Λίγους μήνες μετά έφυγε απο τη ζωή. Είχε καταχωνιάσει το πορτρέτο αυτό ανάμεσα σε πολλα άλλα του συζύγου της μέσα σε παλιά μπαούλα και βρέθηκε το 2004.
    

Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
21/09/2017   

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. ...

ΠΡΟΒΟΛΗ

Αν ...  χορός, τραγούδι και στολή βάζαν ψηλά τον πήχη. Θα 'ταν τεράστια η προβολή,  του τόπου στον πλανήτη. Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ  27/09/2017

ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΜΕ ΠΟΝΟ ΨΥΧΗΣ

Είναι έργο ζωής το βιβλίο «Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ, Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ», του Βασίλη ΛΑΧΑΝΑ. Βαρύ σε περιεχόμενο, αλλά και σε όγκο. Βαραίνουν στο χέρι σου, ακόμα κι ως χάρτινο υλικό, οι 321 σελίδες. (Προσθέτεις εδώ και τις 259 ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες που συμπεριλαμβάνονται στο έργο και του ανεβάζουν περισσότερο την αξία). Είναι άφθονα, αλλά και σωστά τεκμηριωμένα όλα τα στοιχεία. Στο σφιχτοδεμένο βιβλίο νομίζεις ότι αν ακουμπήσεις ανάλαφρα πάνω στο σώμα του μύτη μαχαιριού, θα δεις να  « ρέει »  αδιάκοπα άφθονο ποιοτικό απόσταγμα. Για το μικρό Βοδίνο, ο Βασίλης, το τέκνο του, μίλησε μέσω τού γραπτού του λόγου, με πόνο ψυχής. Η σωστή συντακτική και ορθογραφική επιμέλεια των Αλκιβιάδη Σ. ΓΚΑΖΙΚΑ και Μάρθας ΤΣΙΟΥΡΗ - ΘΑΝΑΣΗ, προσέθεσαν ομορφιά στις πολύτιμες σελίδες τού βιβλίου. Όταν τελείωσα τη σύνταξη όλου του υλικού, κατέληξα ενθουσιασμένος στο εύλογο συμπέρασμα: ότι από μικρή βατιά, βγήκε μεγάλος λαγός. Σε κάθε σειρά συναντάς την τεράστια υπομονή τ...