Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΠΟΝΑΕΙ…

Με αφορμή το κείμενό μου στον «Αντίλογο»: «Βαγγέλης ΝΤΟΥΛΕΣ: αηδόνι χωρίς φτερά», πέρασε η συζήτηση με τη Μιρέλα ΚΟΝΟΜΗ, στην περιοχή του Πωγωνιού. Στάθηκε περισσότερο σ’ ένα δρόμο και μια γέφυρα…

Μιρέλα ΚΟΝΟΜΗ: Σας διαβάζω και σας εκτιμώ βαθύτατα. Βρίσκω και μαθαίνω ενδιαφέροντα πράγματα από εσάς. Έχω ένα παράπονο, όμως, (σίγουρα δεν είναι μόνο δικό μου).Όταν όλα ισοπεδώνονται..., εμείς είμαστε οι πρώτοι που το λίθο βαλέτω. Και μετά μας φταίει ένας Ντούλες... Ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας, ας θάψουμε τις κακίες μας, ας προχωρήσουμε μπροστά, ας δούμε το άπλετο φως και ας αναλογιστούμε ...ήρθαμε σ' αυτό τον κόσμο για να σπείρουμε μόνο το κακό; Έχετε τη δύναμη και την φωνή. Χρησιμοποιήστε την και για το καλό...όπως πολλές φορές το έχετε κάνει. Θα σας έγραφα: «Έστω και χωρίς φτερά το αηδόνι πετά».

Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ: Τα λόγια περιττά. Ο τόπος άδειασε - αυτό είναι το αποτέλεσμα. Το αηδόνι μακάρι να πετά, δεν του κόβει κανείς τα φτερά...Με διαβάζεις, Μιρέλα, αλλά γιατί τώρα τόλμησες να μου γράψεις; Τι σε πείραξε; Εμένα ένα με πειράζει. Το άδειασμα του τόπου. Κανένα πουγκί, καμιά πολιτική.

Μιρέλα: …Μήπως εγώ κι εσείς έχουμε επιλέξει το εύκολο. Στην Δερόπολη είσαστε προνομιούχοι. Τι να πει το Πωγώνι, που ένα δρόμο δεν έχει καταφέρει να κάμει. Μήπως πρώτα βγάζουμε τα μάτια μας και μετά τα εσώψυχά μας;! Δεν τον ξέρω προσωπικά τον Ντούλε, αλλά απ' ότι έχω καταλάβει ο πιο σοβαρός είναι. Τίποτα δεν με πείραξε ή μάλλον ναι, τ’ ότι είμαστε όλοι για τα κλάματα με θυμώνει πολύ. Ας βρούμε τους κατάλληλους να μας κυβερνήσουν, λοιπόν. Ας ταραχτούμε, αλλά κανείς δεν είναι πρόθυμος να χάσει τον ύπνο του! Τότε έστω ας στηρίξουμε το καλό!

Γιώργος: Προσωπικά έχω επιλέξει ένα οχυρό. Να βοηθήσω μέσω κειμένων. Λυπάμαι, όμως, όλες τις πλευρές που κοντράρονται χωρίς καμιά απόδοση. Διάβασέ με περισσότερο και με προσοχή, για να βγάλεις αντικειμενικό συμπέρασμα. Μόνο με ένα κείμενο, δεν μπορείς... Τις ιδέες σου, που δεν είναι κακές, βγάλτες προς τα έξω να τις διαβάσουν κι άλλοι. Να περάσει και η άλλη άποψη. Πολιτισμένα σκέφτεσαι και γράφεις.

Μιρέλα: Δεν σας παρακολουθώ πιστά, αλλά απ' ότι έχω καταλάβει κάνετε ωραία κριτική ή με το γάντι. Προς θεού δεν σας κρίνω, δεν φταίτε εσείς που είμαστε έτσι. Το έχουμε στο DNA να ζούμε έτσι...Θα περάσουν πολλά χρόνια για ν' αλλάξουμε. Εσείς, όμως, έχετε την δύναμη να προσφέρετε ελπιδοφόρα μηνύματα. Αυτό εννοούσα. Τώρα δεν μπορώ...Δεν έχετε άδικο...Σας κάνει επιθετικότερο... Με όλη την συμπάθεια σας εκτιμώ και ας είμαστε «εχθροί». Ίσως σας εμπνεύσω για το επόμενό σας κείμενο.

Γιώργος: Ελπιδοφόρα μηνύματα πάνω σε ποια βάση;! Το καταπληκτικό Πωγώνι τελείωσε. Πώς δεν έκανε κανείς μια σπιθαμή δρόμο, τουλάχιστον, ως την Πολύτσανη; Θα ήταν έργο ζωής. Πονάω κι υπάρχει στα κείμενά μου αυτό το ύφος. Με την ελπίδα μην ξυπνήσω κάποιο υπεύθυνο άτομο.

Μιρέλα: Μόνος του κανείς δεν μπορεί. Περιμένω τα νέα. Αν γίνει ο δρόμος θα πέσουν τα κοράκια...κι ας μην έχει ψοφίμια ο τόπος.

Ενώ ο διάλογος κόντευε προς το τέλος, η Μιρέλα μου δείχνει (σε φωτογραφία) μια γέφυρα της περιοχής…

Γιώργος: Μην μου πεις ότι αυτή η κατεστραμμένη γέφυρα - στο κακό της χάλι - σε οδηγεί προς το Χλωμό;!

Μιρέλα: Αντέχει ακόμα, είναι αγέρωχη. Δείγμα πατριωτισμού και αυτή, φορτισμένη με όλα τα βάσανα της περιοχής. Ότι είναι μακριά πονάει, ακόμα και τα γεφύρια.

Γιώργος: Πες μου, σε παρακαλώ, ποιανού «έργο» είναι αυτό;! Κι αν ακόμα πάνω του περνάν αυτοκίνητα. Γέφυρα του κομμουνισμού, πιστεύω, είναι...

Μιρέλα: Του πολέμου είναι. Η γέφυρα ίσως να αντέξει και ίσως να μην πέσει ποτέ..., οι άνθρωποι, όμως, οι από κει, πέφτουν και σηκώνονται κάθε μέρα. Φταίνε για τη γέφυρα και για το δρόμο της συμφοράς όλες οι πλευρές. Αλλά, αντί για κριτική, δεν πιάνεται τον Ντέτσικα, μπας και το σκεφτεί!

 Γιώργος: Μιρέλα σε ευχαριστώ για την εποικοδομητική συζήτηση!

Μιρέλα: Κι εγώ.
 

Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
19/11/2016

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Η ΝΤΙΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ !

Ήταν το 1978. Μετά από πολυήμερες δοκιμές, νυχτο - ξημερώματα πάνω στο χορό, ο όμιλος γυναικών της Δρόπολης ενόψει του Φολκλορικού Φεστιβάλ τ’ Αργυροκάστρου, ήταν έτοιμος, ν’ ανέβει στη σκηνή. Ασφαλώς, με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία. Με την τέλεια προετοιμασία του, τη δεξιοτεχνία του, θα ενθουσίαζε, στο αρχαίο κάστρο, τους θαυμαστές. Θα τους έκοβε για πολλοστή φορά, ξανά μόνο για λίγο την ανάσα. Ήταν η Ντίνα του Μήλου στην κορυφή. Η καλύτερη επιλογή - πρώτο μπόι, ευλύγιστο σώμα - με προσόντα καλλονής. Η λάμψη όλη πάνω της ... ! Αυτή καθόρισαν οι ειδικοί , αποκλειστικά, να σύρει το δροπολίτικο χορό. Ενώ, όλα ήταν έτοιμα και μετά από λίγες ώρες θα ξεκινούσε η εκδήλωση, ανώτατα κομματικά στελέχη έφεραν αντίρρηση. Παρενέβησαν στο φολκλόρ. Το ανέμισμα του μαντιλιού, δεν το εμπιστευόταν στην Ντίνα. Ως μέλος θιγμένης οικογένειας, δεν άρμοζε να είναι η Νίνα στην κορυφή. Να την έβγαζαν από το χορό; Ήταν πλέον αργά. Να την έβαζαν στο τέλος; Θα φαινόταν ξανά.  Σκέφτηκαν

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. Με τι να σχετίζεται τάχ

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥΣ

(Κοινωνικό θέμα) Δεν μπορώ να καταλάβω την πράξη ορισμένων υπερηλίκων σε χωριά της Πάνω Δρόπολης, που καλούν μάστορα κι ετοιμάζει, στα «δυο μέτρα» τους στο νεκροταφείο, τον τάφο τους. Αποφασίζουν, κιόλας οι ίδιοι, να γίνει με γρανίτη ή με μάρμαρο... Για να έχει αντοχή και να μην λερώνεται... Εκτός από τον τάφο, από τις οικονομίες τους καλύπτουν-όταν έρχεται η ώρα-και τα έξοδα της κηδείας τους. Προσπαθώ να μπω στον κόσμο αυτών των ανθρώπων. Στην ψυχολογία τους, στο σκεπτικό τους, στο συναίσθημά τους κι αδυνατώ πραγματικά να συλλάβω την τόλμη τους, τη δύναμή τους. Φαίνεται, το γεγονός που τους αναγκάζει να κάνουν την πράξη αυτή, που τους οδηγεί να φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι η ασθένεια της εποχής, που σε μεγάλο ποσοστό το παιδί παρατάει το γονιό. Κι όντας μόνος του, ο γέροντας, έχει χάσει την ελπίδα. Κι έχει αποκτήσει πλέον άλλη αντίληψη για τη ζωή του. Περιμένει χωρίς φόβο, χωρίς άγχος, ήρεμα, φυσιολογικά το θάνατό του. Ετοιμάζει και τον τάφο του.