Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΚΟΛΗ ΣΤΕΡΓΙΟΣ - Ο ΣΕΒΝΤΑΛΗΣ

Τα διμιτένια ρούχα του ήταν πεντακάθαρα, καλοσιδερωμένα.

Βουρτσισμένη η ποδεμή του…

Παρότι σ’ ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής του ήταν χήρος, τρίχα δεν κολλούσε στο κορμί του σεβνταλή, αυστηρού και περήφανου, Κόλη Στέργιου.

Στο γιλέκο του κρεμόταν η αλυσίδα του ρολογιού τσέπης.

Αγορασμένο στην Πόλη, όπου πολλά χρόνια εργάστηκε σκληρά σε σφαγείο.

Κάθε τόσο στον πεταλωμένο γάιδαρό του, σαν μουλάρι, φόρτωνε ματαράδες με γάλα ή καλάθες με λαχανικά.

Με φημισμένα πεπόνια - που μοσχοβολούσαν - από το περιβόλι του στην «Καριοπούλα».

Ανέβαινε κι αυτός - με τ’ ανοιχτά - κι έφτανε από νωρίς το πρωί στο παζάρι τ’ Αργυρόκαστρου.

Για να πωλήσει την πραμάτεια του.

Να κρατηθεί στη ζωή.

Μια λεπτομέρεια - ας την τονίσω κι αυτή:

- Το πέτσινο λουρί του καπιστριού, στο σημείο πάνω από το μέτωπο του ζώου, το στόλιζε μερακλίδικα.

Του ‘βαζε διάφορα ζουζουλικά…  

Το σπίτι του - ένα στενόμακρο δωμάτιο.

(Κι ένα χαγιάτι κολλημένο πάνω του).

Αυτό ήταν όλο κι όλο:

Για ύπνο, για μαγείρεμα, για υποδοχή.

Για να ‘μπαινες μέσα, στη χαμηλή πόρτα, θα ‘σκυβες το κεφάλι.

Τον περισσότερο χρόνο ο κρασοποτισμένος παππο - Κόλιας τον περνούσε στην πέτρινη αυλή.

Ακουμπούσε τη ράχη του στον χοντρό κορμό μιας γέρικης πελώριας συκαμιάς και μονολογούσε…

Στρίβοντας συνέχεια το ψαρί μουστάκι του.

Συχνά καθόταν κι έξω, στο πέτρινο πεζούλι της εξώπορτας, που ‘χε επιτήδειο ακουμπιστήρι.

Έριχνε πάνω του κάπα ή βελέντζα και την άραζε εκεί ώρες…

Αν κάποιος περαστικός τον παραμελούσε - ήθελε να τον «γράψει» κανονικά - ξερόβηχε ο παππο - Κόλιας, για να τ’ αποσύρει την προσοχή.

Κι ένα περίεργο στοιχείο:

Είχε ένα σπιτόγατο ο παππο - Κόλιας για παρέα.

Κουβέντιαζε μ’ αυτόν.

Όταν κατέβαινε το πρόγευμα για έναν καφέ στην πιάτσα, τον ακολουθούσε ο γάτος ως τη Σιουπέλα του Καρέλη.

Στην επιστροφή τον περίμενε στο ίδιο σημείο.

Κι ανηφόριζαν μαζί…

Όταν ο παππο - Κόλιας πέθανε, ο γάτος δεν άντεξε τη μοναξιά και μέσα στην εβδομάδα ψόφησε...


Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
22/02/2016








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. ...

ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το 1958, ο 18χρονος Σπύρος ΚΟΥΜΠΟΥΛΗΣ μπαίνει στη φυλακή. Μόλις είχε τελειώσει τη διετή τεχνική σχολή, κι εκείνη την περίοδο, ως βοηθός τραχτερίστα, μέσα στη σκόνη και στο λιοπύρι όργωνε τα χωράφια της κρατικής επιχείρησης. Με τον Γιώργο ΛΕΖΟ από τη Λεσινίτσα και τον Παναγιώτη ΜΠΟΥΖΟΥΚΑ από το Βελιάχοβο, οι τρεις πυροστιά, αγανακτισμένοι, πήραν πάνω στους σβόλους, μια κοινή απόφαση: Να δραπετεύσουν απ’ τη χώρα αυτή, που σου στερούσε την ελευθερία. Είχαν συγκεκριμένο σχέδιο. Οι δύο να περνούσαν στην Ελλάδα, να οργανώνονταν και να γύριζαν ενισχυμένοι πίσω. Με στόχο: να ενώσουν με αγώνα τον τόπο με τον εθνικό κορμό, με την Πατρίδα τους. Ο Σπύρος, που θα έμενε στο Δέλβινο, για να παρακολουθήσει την κατάσταση, μετά τη δραπέτευσή τους, υποσχέθηκε να τους εξοπλίσει με κόκκινες ιταλικές χειροβομβίδες, απομεινάρια πολέμου, που τις έβρισκε στα καλύβια του χωριού του. Οι δύο: Γιώργος και Παναγιώτης, Χριστούγεννα του '57 βρέθηκαν στους Φιλιάτες. Ο ένας μετά τον ά...

ΠΡΟΒΟΛΗ

Αν ...  χορός, τραγούδι και στολή βάζαν ψηλά τον πήχη. Θα 'ταν τεράστια η προβολή,  του τόπου στον πλανήτη. Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ  27/09/2017