Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΗΡΘΕ Ο ΚΙΝΕΜΑΣ…

Η προβολή μιας κινηματογραφικής ταινίας  ήταν ο μοναδικός τρόπος ψυχαγωγίας.

«Γέμιζε» ο άνθρωπος με τη ζωή που έβλεπε στο μαγικό άσπρο πανί. που σ’ έφερνε σ’ επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο…

Αλλιώς πώς να σπρωχνόταν προπάντων η χρονιάρα νύχτα του χειμώνα εκείνη την εποχή;!

Όταν έβρεχε πολύ και έβγαινε θυμωμένος ο λάκκος, ανήσυχοι οι γονείς, με ομπρέλες, με μουσαμάδες, με κατσούλιες στα χέρια, με ψηλές μπότες… μαζευόταν έξω από το αναγνωστήριο και περίμεναν να βγουν τα παιδιά από τον σινεμά.

Για να τα πάρουν σπίτι.

Τις καλές ταινίες επιθυμούσαμε να τις δούμε πολλές φορές.

(Ευχόμασταν να έκανε θεομηνία ή να έριχνε πολύ χιόνι, για να μην μπορούσε να φύγει ο κινεμάς απ’ το χωριό).

Αυτές συνήθως ήταν οι πολεμικές.

Χαμός γινόταν στη σάλα όταν νικούσαν οι δικοί μας.

Οι παρτιζάνοι…

Η χαρά της νίκης συνοδευόταν με δυνατά «ουρά»…

Ξένοι - εχθροί για μας… ήταν οι Ιταλοί και οι Γερμανοί…

Και οι μπαλίστες.

Στα περισσότερα χωριά, που δεν είχαν αίθουσα, προβάλλονταν έξω, στην ύπαιθρο η ταινία.

Τοποθετούνταν το πανί σε τοίχο… κι ο κόσμος καθόταν χάμω, σε πέτρα ή στο χώμα.

(Κάποιοι που είχαν το σπίτι κοντά, κουβαλούσαν μαζί τους σκαμνί ή καρέκλα).

Στη Δρόπολη η μάνα που γένναγε κινηματογραφιστές ήταν η Δερβιτσάνη και το Βουλιαράτι…

Ο Γιώργος Κονόμος - Κινεμάς, σχωριαδίτης στην καταγωγή και μόνιμος κάτοικος Δερβιτσάνης, στην Κάτω Δρόπολη κι όχι μόνο, έδωσε με ζήλο την τέχνη του σε πολλά παιδιά.

Στον Κώτσιο Ζντάβο, στον Ξενοφώντα Λίλλη - Καραλή, στον Ενθύμιο Στέργιο, στον Τηλέμαχο Ράιδο…

Ο Λάκης Κουρεμένος, στην Πάνω Δρόπολη, έβγαλε κι αυτός τη δική του στρατιά…

Απαγορεύοταν να δούνε ακατάλληλες ταινίες τα παιδιά, όπως «Ο αλήτης», που παρουσίαζε κλεψιές, «Η άγνωστη κυρία», που είχε περίσσιο συναισθηματισμό...

Θυμωμένοι πετροβολούσαμε τη λαμαρινένια σκεπή της σάλας.

Νωπή στη μνήμη έχω την θεία Κίτσα Οικονομίδη - διαχειριστή του αναγνωστηρίου.

Που συχνά μου σύστηνε τι βιβλία να δανειζόμουν από τη βιβλιοθήκη για να διαβάσω…

Ο Κυριάκος, ο γιος της, πριν ξεκινήσει η ταινία, έφτιαχνε με τα χέρια του στο πανί ίσκιο φοβισμένου λαγού… και τον έβαζε να τρέχει…       

Καλοσυνάτος, ευγενικός, υπομονετικός ο Γιώργος, αλλά το βρισίδι έπεφτε πάνω του βροχή…

Όταν  τ’ απογεύματα προσπερνούσε τη Γοραντζή, τη Βάνιστα, το Χάσκοβο… και κατευθυνόταν προς άλλο χωριό…


Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
24/09/2015






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. ...

ΠΡΟΒΟΛΗ

Αν ...  χορός, τραγούδι και στολή βάζαν ψηλά τον πήχη. Θα 'ταν τεράστια η προβολή,  του τόπου στον πλανήτη. Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ  27/09/2017

ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΜΕ ΠΟΝΟ ΨΥΧΗΣ

Είναι έργο ζωής το βιβλίο «Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ, Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ», του Βασίλη ΛΑΧΑΝΑ. Βαρύ σε περιεχόμενο, αλλά και σε όγκο. Βαραίνουν στο χέρι σου, ακόμα κι ως χάρτινο υλικό, οι 321 σελίδες. (Προσθέτεις εδώ και τις 259 ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες που συμπεριλαμβάνονται στο έργο και του ανεβάζουν περισσότερο την αξία). Είναι άφθονα, αλλά και σωστά τεκμηριωμένα όλα τα στοιχεία. Στο σφιχτοδεμένο βιβλίο νομίζεις ότι αν ακουμπήσεις ανάλαφρα πάνω στο σώμα του μύτη μαχαιριού, θα δεις να  « ρέει »  αδιάκοπα άφθονο ποιοτικό απόσταγμα. Για το μικρό Βοδίνο, ο Βασίλης, το τέκνο του, μίλησε μέσω τού γραπτού του λόγου, με πόνο ψυχής. Η σωστή συντακτική και ορθογραφική επιμέλεια των Αλκιβιάδη Σ. ΓΚΑΖΙΚΑ και Μάρθας ΤΣΙΟΥΡΗ - ΘΑΝΑΣΗ, προσέθεσαν ομορφιά στις πολύτιμες σελίδες τού βιβλίου. Όταν τελείωσα τη σύνταξη όλου του υλικού, κατέληξα ενθουσιασμένος στο εύλογο συμπέρασμα: ότι από μικρή βατιά, βγήκε μεγάλος λαγός. Σε κάθε σειρά συναντάς την τεράστια υπομονή τ...