Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗ

Πολλοί τους πρώην κομμουνιστές τους κατακρίνουν αυστηρά. Στη γενικότητα τους θεωρούν κακούς.

Ίσως έτσι να επιθυμούν να εκδικηθούν το πρώην δικτατορικό σύστημα. Το οποίο, δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω.

Μια παρένθεση:

(Η πράξη των διαφόρων προσώπων, που γινόταν με τη θέλησή τους μέλη στο μοναδικό κόμμα, δεν ήταν κατακριτέα.

Έτσι λειτουργούσε το πρώην σύστημα.

Κατακριτέα δεν είναι ούτε η σημερινή πράξη οποιουδήποτε προσώπου που στηρίζει ένα από τα πολλά κόμματα).

Ένας καλός άνθρωπος ποτέ δεν μπορεί να είναι κακός κομμουνιστής.

Έτυχε, εκείνη την εποχή, να γνωρίσω από κοντά τον ειλικρινή, μετρημένο κομμουνιστή, Ηλία Γκούτζο.

Μαζί, στις κρυφές συζητήσεις για το σύστημα, ξεπερνούσαμε φραγμούς και κανόνες.

Βασικά κάναμε λόγο για τ’ ανεπρόκοπα μέλη της ΚΟΒ του χωριού, που χωρίς να φτιάξουν το σπίτι τους - ορισμένα είχαν λιάσα για εξώπορτα - «πάλευαν» να φτιάξουν την κοινωνία.

Σ’ ελεύθερη πτώση ήταν όλη η επαγγελματική πορεία του Ηλία κι ας ήταν «φλογερός» κομμουνιστής:

Ξεκίνησε αξιωματικός, πέρασε σε μπακάλης και στα τελευταία του κατέληξε αποθηκάριος.

Μ’ αποθήκη το παλιό σχολειό και την εκκλησία του χωριού, στις οποίες αποθηκεύονταν τα σιτηρά του συνεταιρισμού, το μαλλί, ο σπόρος μηδικής, οι καινούργιες κάπες των τσομπάνηδων, τα φυτοφάρμακα…

Δεν μίσησε, τον παπά που ξύρισε το σύστημα, τον κουλιάκο - κατατρεγμένο συγχωριανό, τον «ασθενή» νεαρό, επηρεασμένο από τις ξένες επιδράσεις.

Ήταν δεδομένο το πιστεύω του, η ηθική του, τα ιδανικά του, η ιδεολογία του.   

Τον επισκέφτηκα κάποτε στο σεμνό γραφείο του, όπου κρατούσε σε λογιστικά βιβλία και φατούρες όλη την κατάσταση της αποθήκης.

Πλάι του μόνο 4 - 5 γεμάτα σακιά με καρύδια, με καλά σφιχτοδεμένο λαιμό.

«Τα κρατώ εδώ - μου λέει - για να τα φυλάξω. Αν τα βάλω σ’ άλλο σημείο, όποιο στέλεχος έρχεται για δουλειά, απλώνει το χέρι, παίρνει, σπάει και μασάει καρύδια.

Μα είναι τόσο λίγα για να τα μοιράσουμε για Πρωτοχρονιά στο χωριό. Για να φτιάξει η κάθε οικογένεια το μπακλαβά της…»

Οι συζητήσεις, οι αποφάσεις της οργάνωσης, ήταν εφτασφράγιστο μυστικό. Η διαρροή τιμωρούνταν.

Ο Ηλίας «άνοιγε» πόρτες, πλησίαζε προσεκτικά τ’ άτομα που ήταν στόχος κριτικής κι αντιπαράθεσης στη σύσκεψη των κομμουνιστών και τα συμβούλευε…Για να «πειθαρχήσουν», να «διορθωθούν», ν’ «αλλάξουν» συμπεριφορά…

Για να μην τα βρει κάτι κακό…

Ήταν δημοφιλής ο Ηλίας Γκούτζος. Παρόλο που σαν κομμουνιστής έδρασε σε δικτατορικό καθεστώς, το 2001 όταν απεβίωσε, στη δημοκρατία κηδεύτηκε από τεράστιο πλήθος κόσμου.

Ήταν αγαπητός…

 
Γιώργος ΜΥΤΙΛΗΣ
16/12/2014

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ Η ΝΤΙΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ !

Ήταν το 1978. Μετά από πολυήμερες δοκιμές, νυχτο - ξημερώματα πάνω στο χορό, ο όμιλος γυναικών της Δρόπολης ενόψει του Φολκλορικού Φεστιβάλ τ’ Αργυροκάστρου, ήταν έτοιμος, ν’ ανέβει στη σκηνή. Ασφαλώς, με την αδιαμφισβήτητη επιτυχία. Με την τέλεια προετοιμασία του, τη δεξιοτεχνία του, θα ενθουσίαζε, στο αρχαίο κάστρο, τους θαυμαστές. Θα τους έκοβε για πολλοστή φορά, ξανά μόνο για λίγο την ανάσα. Ήταν η Ντίνα του Μήλου στην κορυφή. Η καλύτερη επιλογή - πρώτο μπόι, ευλύγιστο σώμα - με προσόντα καλλονής. Η λάμψη όλη πάνω της ... ! Αυτή καθόρισαν οι ειδικοί , αποκλειστικά, να σύρει το δροπολίτικο χορό. Ενώ, όλα ήταν έτοιμα και μετά από λίγες ώρες θα ξεκινούσε η εκδήλωση, ανώτατα κομματικά στελέχη έφεραν αντίρρηση. Παρενέβησαν στο φολκλόρ. Το ανέμισμα του μαντιλιού, δεν το εμπιστευόταν στην Ντίνα. Ως μέλος θιγμένης οικογένειας, δεν άρμοζε να είναι η Νίνα στην κορυφή. Να την έβγαζαν από το χορό; Ήταν πλέον αργά. Να την έβαζαν στο τέλος; Θα φαινόταν ξανά.  Σκέφτηκαν

«ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ»

(Κοινωνικό θέμα) Φέρνω στο νου μου δύο συγκινητικές στιγμές, που σχετίζονται με το μοιραίο. Με το θάνατο. Τη μία την αποτύπωσα σε συζήτηση με τον οφθαλμίατρο, Χρηστάκη Τζούμπη. Λέει ο φίλος μου: «Δε φοβάμαι το θάνατο, αλλά τον τάφο. Το παράχωμα. Το χώμα που ρίχνει πάνω στο νεκρό ο νεκροθάφτης. Απ’ αυτό πανικοβάλομε. Κι η μάνα μου δεν φοβόταν το θάνατο. Εσένα, αγόρι μου, πονώ, μου έλεγε πριν φύγει. Σε σκέφτομαι στεναχωρημένο με το δάκρυ στο μάτι, να κάθεσαι πάνω από το στολισμένο φέρετρό μου στη μέση του οντά και θλίβομαι». Ο Χρηστάκης καταλήγει:  «Ακόμα και στα τελευταία της, η καλή μου μάνα, είχε όμορφη ψυχή!»      Η δεύτερη στιγμή: Μου έχει συμβεί να ακούω, συνήθως γυναίκες, βγαίνοντας από παρηγοριά, από οικογένεια που έχασε αγαπημένο πρόσωπο, ανάμεσα στα διάφορα, να λένε: «Όμορφος νεκρός. Σαν να κοιμόταν. Σαν να ήταν ζωντανός. Έτοιμος να σου μιλήσει … !». Σε μέρα βαθιού πόνου, πένθους γίνεται η συζήτηση. Με τι να σχετίζεται τάχ

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥΣ

(Κοινωνικό θέμα) Δεν μπορώ να καταλάβω την πράξη ορισμένων υπερηλίκων σε χωριά της Πάνω Δρόπολης, που καλούν μάστορα κι ετοιμάζει, στα «δυο μέτρα» τους στο νεκροταφείο, τον τάφο τους. Αποφασίζουν, κιόλας οι ίδιοι, να γίνει με γρανίτη ή με μάρμαρο... Για να έχει αντοχή και να μην λερώνεται... Εκτός από τον τάφο, από τις οικονομίες τους καλύπτουν-όταν έρχεται η ώρα-και τα έξοδα της κηδείας τους. Προσπαθώ να μπω στον κόσμο αυτών των ανθρώπων. Στην ψυχολογία τους, στο σκεπτικό τους, στο συναίσθημά τους κι αδυνατώ πραγματικά να συλλάβω την τόλμη τους, τη δύναμή τους. Φαίνεται, το γεγονός που τους αναγκάζει να κάνουν την πράξη αυτή, που τους οδηγεί να φτάσουν στο σημείο αυτό, είναι η ασθένεια της εποχής, που σε μεγάλο ποσοστό το παιδί παρατάει το γονιό. Κι όντας μόνος του, ο γέροντας, έχει χάσει την ελπίδα. Κι έχει αποκτήσει πλέον άλλη αντίληψη για τη ζωή του. Περιμένει χωρίς φόβο, χωρίς άγχος, ήρεμα, φυσιολογικά το θάνατό του. Ετοιμάζει και τον τάφο του.